کد مطلب: 133644 تعداد بازدید: ۱۲۰

مصاحبه با استاد حوزه انجام شد

جهاد تبیین راهکار مقابله با توطئه دشمنان انقلاب است

شنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۱:۰۶
مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین آقایاری، از اساتید حوزه علمیه الزهرا هیدج، پیرامون "امام‌شناسی و تطبیق آن با ولایت‌مداری در عصر حاضر" در ماه مبارک رمضان انجام شد.

به گزارش روابط عمومی مدرسه علیه الزهرا (س) هیدج، در مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین آقایاری، استاد، نویسنده و فعال فرهنگی  شرایط حال جامعه و بسترهای توطئه‌های دشمنان بررسی شد.

 

-تعریف شما از منزلت امام در جامعه اسلامی چیست؟

در یک کلام امام حی و ناظر است که خداوند در آیه 102 سوره توبه می فرماید: وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ؛  عمل کنید یقیناً خدا و پیامبرش و مؤمنان اعمال شما را می بینند. که مصداق اتم و اکمل مؤمنین در قرآن ، اهل بیت (علیهم السلام)هستند که ناظراعمال مایند.

 

- اگر بخواهید علی(علیه السلام) را با یک ویژگی شاخص توصیف کنید، چه می فرمایید؟

مولا علی و وجود زیبای ایشان، سراسر جود و کمال و بخشش بود که فقر جامعه و نداری آن را از بین می برد؛ و این فقر اعم از معنوی و مادی بود؛ چه فقر معنوی که نهج البلاغه آن حضرت و سایر فرمایشات ایشان گویای آن است و چه فقر مادی که سبدها و بسته های غذایی شبانگاهی درب خانه فقراء در کوچه پس کوچه های کوفه نشانه آن بود. لذا شکافتن فرق ایشان به معنای شکافتن درب فقر و نداری و ایجاد بی عدالتی بود. شکافتن درب محرومیت و افول و سقوط بود.

 

- شهادت علی(علیه¬السلام) به دست ابن ملجم بیانگر چه موضوعی است؟

شکافتن فرق مولا علی(علیه السلام)، نهایت شقاوت بود، نهایت جمود و تحجر بود، نشانه نفهمی، حماقت، بلاهت و سفاهت بود، کشتن علی یعنی کشتن امام المتقین.؛ امام را بکشیم؛ بله در ظاهر او را کشته ایم اما در باطن ، خود را کشته ایم لذا ابن ملجم درعالم واقع، وجود نحس خویش را کشت چرا که امام ، قیم امور ، ولی امر ، نشانه خدا و علامت دین است که هرگز و هرگز کشته و امحاء نمی شود.

 

- آیا بحران های جهان امروز با شهادت امام علی(علیه السلام) در ارتباط است؟

بله، حتما اینگونه است؛ ما اگر در جهان فعلی شاهد نواقص زیاد درعرصه های گوناگون و شاهد گرسنگی ها و بی عدالتی ها و سوء مدیریت ها در اقصی نقاط کره خاکی هستیم، ریشه همه ی این ها، شکافتن فرق امام توسط اشقی الاشقیاء و تفکرات ابن ملجمی بوده که اجازه نداده اند نور اهل بیت(علیهم السلام)،  به میزان لازم بر خانه ی بشریت بتابد و وجود مبارک این انوارهدی و یاران ایشان را با ترفندهای مختلف کشته و به حاشیه رانده¬اند.

 

- اگر بخواهید تفکرات ابن ملجمی را با مصادیق امروزی آن، مخصوصا در عرصه¬ی زن و خانواده  تطبیق دهید، چه می¬فرمایید؟

از نظر بنده، وجود این همه دشمنی ها علیه ولایت فقیه و نظام فعلی اسلامی در ایران که بعد از 1400 سال، تشکیل و استمرار یافته، همان کینه ها و عداوت ها بوده است. پیروان به روز شده ی ابن ملجم ها، تاب و تحمل ولایت و تبعیت از رهنمودهای او را ندارند و مدام به فکر نقشه کشی علیه انقلاب اسلامی و آرمان های آن هستند.

 

- راهکار مقابله با توطئه¬ی دشمنان دین علیه آرمان¬های انقلابی برخاسته از حکومت علوی چیست؟

از جمله راهکارهای مقابله ، همان جهاد تبیین به معنای اعم کلمه است یعنی همه ما احساس تکلیف کنیم و در عرصه هایی مختلف روشنگری کنیم ، انقلاب اسلامی بر حسب همان کتاب صعود چهل ساله دستاوردهای بسیار زیادی دارد که باید برای نسل جوان تذکر داده شود. ما نباید اجازه جولان به معاندین و ایجاد استخفاف عقلی در بین مردم در فضاهای مختلف بدهیم.

 

- با توجه به اینکه شما از اساتید حوزه های علمیه خواهران هستید، وظیفه طلاب خواهر در ترویج فرهنگ علوی  چیست؟

مطالعه کتاب های غنی همچون فروغ ولایت، آثار شهید مطهری (ره) و تشکیل کرسی های مباحثه و جلسات علمی و پژوهشی در راستای ولایت شناسی بايد گسترده شود. معتقدم باید هزینه کنیم تا برداشت کنیم.

 

- به نظر شما، اصالت زن مسلمان و مباحث زنان و حجاب، چه جایگاهی در راستای ولایت‌مداری دارد؟

 بانوان در منطق اسلام جایگاه بسیار بالا و بلندی دارند. اسلام هیچ محدودیتی برای زن قائل نشده است بلکه با توصیه رعایت حدود شرعی و قانونی آنها را مکلف به کارهای اجتماعی و حضور در مناسبات سیاسی نموده است؛ الگوی ما حضرت زهرا (س) هست که منزوی نبود، عزلت‌نشین نبود؛ در عین اینکه در خانه فعال بود؛ در اجتماع هم حضور مثمر ثمری داشت و در نقش یک زن مسلمان کامل، ولایت را به ثمر رسانید و امروز همان مسئولیت بر دوش بانوی مسلمان است.

 

- سخن آخراز ترسیم مسیر حیات علوی چیست؟

ما شیعیان علی(علیه‌السلام)، به عون الله تعالی، اجازه فرو افتادن پرچم ولایت فقیه و تکرار تاریخ را تا ظهور حضرت حجت (عجل الله تعالی وفرجه الشریف) نخواهیم داد و تا یوم الموعود پای آرمان¬های ولایی و علوی خود پا در رکاب تبیین خواهیم گذاشت و به پیش خواهیم رفت.

اخبار مرتبط