کد مطلب: 131642 تعداد بازدید: ۷۱

مبانی فلسفی مواقف قیامت از نظر ملاصدرا

سه شنبه ۱۳ دى ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۰:۲۵
جلسه دفاع پایان نامه سرکار خانم نیره قربانی از طلاب کلام اسلامی موسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) روز یکشنبه مورخ11دی 1401 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی نورالزهرا(سلام الله علیها)، جلسه دفاع پایانامه سرکار خانم نیره قربانی با عنوان "مبانی فلسفی مواقف قیامت از نظر ملاصدرا" با راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین زاده  و داوری حجت الاسلام والمسلمین دکتر ایمانی موفق به کسب رتبه ی عالی با نمره 50/ 19شد.

 در این پایان نامه، محقق با تاکید براینکه، در نظام فکری ملاصدرا «بدن» به عنوان قسمتی جدا ناپذیر از حقیقت انسان است که در هریک از مراحل وجودی وی به نحوی مقارنت با نفس دارد. اشاره به نشئه ی آخرت نموده و آورده است؛

در نشئه‌ی آخرت نفس انسان از این امر مستثنی نیست لذا ملاصدرا در بحث معاد، هم معاد جسمانی و هم معاد روحانی را مطرح می‌کند. از نظر ایشان بدن راه یافته به سرای آخرت، بدنی است که از ملکات راسخه در نفس که به واسطه‌ی اعمال و نیات و رفتار نفس ایجاد شده، تجسم یافته است لذا آنچه در آن نشئه مورد تمایز واقع می‌شود، همین بدنی است که به واسطه‌ی ملکات شکل گرفته است.

وی در ادامه گفت: نفس انسان برای رسیدن به جایگاهی که سزاوار آن است ناگریز است مورد بررسی قرار گرفته و اعمال و رفتار وی به طور دقیق سنجیده شود تا موجب اطمینان نفس از جایگاهش گردد، لذا نفس از مراحلی گذر خواهد کرد که در هر یک از آن‌ها اعمال و ملکات وی به نحوی مورد سنجش قرار می‌گیرند.

خانم قربانی عنوان کرد: ملاصدرا این مواقف را نه صرفاً حرکت نفس بلکه دارای واقعیتی خارجی می‌داند. اما آنچه از نگاه ایشان مهم و متمایز از سایر دیدگاه‌ها است این است که؛ تمام وقایع پس از مرگ از جمله مواقف قیامت حاصل ملکات نفسانی هستند و سازنده آن‌ها همان نفوسی است که در دنیا با اعمال و رفتار، ملکاتی را در خود ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: از جمله‌ی این مواقف که توسط ملاصدرا مورد بررسی قرار گرفته، حشر، میزان، صراط و نامه‌ی اعمال است که در هر یک از آنها اعمال انسان به گونه‌ای مورد سنجش قرار می‌گیرد و در نهایت جایگاهی که سزاوار آن بوده و در آن جاودانه خواهد ماند مشخص می‌گردد.

ملاصدرا طبق مبانی و اصولی که توسط آن‌ها، به اثبات معاد جسمانی پرداخته، به تبیین این مواقف نیز می‌پردازد، که در این پژوهش این مواقف با توجه به اصول ایشان تحلیل شده است.

 در نهایت پژوهشگر با اشاره به اینکه البته در این پژوهش تنها چهار موقف از مجموع مواقف قیامت از نظر ملاصدرا مورد بررسی قرار گرفته است و شایسته است در پژوهش‌های بعد، سایر مواقف نیز مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد، به مباحث خود پایان داد.