روش مطالعه صحیح به مناسبت هفتهی پژوهش
شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۱:۳۰
به گزارش روابط عمومی حوزهی علمیهی الزهرا(س) هیدج، یکی از اقدامات معاونت پژوهش این واحد حوزوی بهمناسبت هفتهی پژوهش، برگزاری کارگاه روش مطالعه صحیح با حضور حجتالاسلام والمسلمین موسی آقایاری استاد حوزه، نویسنده و پژوهشگر بود که این نشست آموزشمحور با هدف تبیین روشهای صحیح مطالعه در بهبود کیفیت مطالعهی هدفمند در امتحانات پایان نیمسال، روز سهشنبه ۲۲ آذر با شرکت جمعی از طلاب برگزار شد.
بر اساس این گزارش، حجتالاسلام والمسلمین آقایاری در ابتدا با بیان اینکه جامعه زمانی به حکمت و معرفت میرسد که فرهنگ مطالعه و مطالعهی صحیح در آن شکل گرفته باشد، یکی از علل کمتوجهی به مطالعه را در جامعه، عدم فراگیری روشهای صحیح آن دانست.
استاد آقایاری در بیان علل دیگر کمتوجهی به مطالعه، عدم وجود هدف و برنامهریزی مشخص برای مطالعه عنوان کرد و گفت که هر مطلبی برای انسان مفید نیست و مطالعهای هدفمند است که مطالب آن بتواند موجب تغییر یا تصحیح نگرش در امور لازم زندگی شود و یا فهم ما را در درک و پاسخگویی عمیق به نیازهای شناختی، عاطفی، رفتاری و توسعه تعقل، تقویت نمایند.
این استاد نویسنده حجتالاسلام والمسلمين موسی آقایاری اقسام روشهای مطالعه از جمله، روش تورّق یا اجمالیتوانی، روش عبارتخوانی و روش انتقادی را بیان کرده و به تبیین هریک از این موارد پرداخت.
حجتالاسلام آقایاری در تبیین روشهای مطالعه، اولین گام را مطالعه اجمالی دانست و مزایای آن را از جمله پی بردن به اهداف کلی کتاب، رفع دشواری مطالعه کتاب، طرح سوال و دریافت درونمایه و محتوای کلی کتاب، برشمرد.
این استاد حوزوی در تبیین روش عبارتخوانی و یا دقیقخوانی، این روش را مناسب طول تحصیل دانست و بهترین مزیت آن را افزایش قدرت نگرش و دید انسان عنوان کرد.
حجتالاسلام والمسلمین موسی آقایاری برترین نوع روش مطالعه صحیح را روش انتقادی عنوان کرده و در تبیین آن اهمیت و نتایج حاصل از این نوع روش مطالعه، ایجاد نگرش صحیح نسبت به اهداف نویسنده و نگرش منتقدانه نسبت به هدف اصلی کتاب، اطلاعات، استدلالات و نظرات مولف دانست که باعث تقویت ذهن پرسشگر و قدرت مطالعه و پژوهش میشود.
گفتنی است در پایان این کارگاه علمی_پژوهشی و بهمناسبت هفتهی پژوهش از اساتید شورای پژوهشی این واحد حوزوی تجلیل شد.

