ویژه برنامه شهادت حضرت زهرا(سلام علیها)
شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۳:۴۴به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه الزهرا(س) زنجان روز 16آذر1401 مصادف با 13جمادی الاولی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، ویژه برنامه ای در مدرسه علمیه الزهرا(س) زنجان برگزار گردید.
اللهم صل علی فاطمه و ابیها وَ بَعلِهَا وَ بَنِیهَا وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فِیهَا بِعَدَدِ مَا اَحاطَ بِهِ عِلمُک.
مدیر محترم مدرسه علمیه الزهرا(س) زنجان، سرکارخانم اسمعیلیان ضمن عرض تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) به تبیین دو قول در شهادت حضرت زهرا پرداخت.
ایشان ضمن بیان ارزشمندی و ضرورت تبیین سیرهی حضرت زهرا(س) به لزوم الگوگیری از سیره ایشان اشاره کرده و گفت: الگوگیری از سیره حضرت برای زندگی امروز و مطابق مقتضیات زمان در گرو تبیین مبانی فکری، عقیدتی و اخلاقی ایشان میباشد. لذا برای پیش بینی احتمالی رفتار ایشان باید بررسی سیره ایشان با نگرش تبین مبانی باشد. در این راستا به چند محور اشاره میشود.
به طور خلاصه محورهایی که ایشان اشاره کردند عبارتند از:
1- همت: حضرت زهرا(سلام الله علیها) همّت خویش را فراتر از جهان مادی قرار دادهاند. و اگر هم برای دنیای خویش تکاپو دارند، به انگیزه توشه برداشتن برای جهان دیگراست، ایشان دنیا را محلّ گذر و پل رسیدن به جهان دیگر میدانند و همه تلاش خود را به کار میگیرند تا در جهان دیگر رستگار شوند.
2- حیا: «حیا حالتی همراه با احساس شرم، ملاحظه و فروتنی در مواجهه با دیگران، به ویژه در مقابل بزرگ تران، یا در مواجهه با امور را می گویند.» امام صادق(علیه السلام) درباره ارزشمندی حیا و آثار آن می فرماید: «لَوْلاَهُ (الْحَیَاءُ) لَمْ یُقَر ضَیْفٌ وَلَمْ یُوفَ بِالْعِدَاتِ وَلَمْ تُقْضَ الْحَوَائِجُ وَلَمْ یُتَحَرَّ الْجَمِیلُ وَلَمْ یُتَنَکَّبُ الْقَبِیحُ فِی شَی ءٍ مِنَ الاَْشْیَاءِ حَتَّی اِنَّ کَثِیرا مِنَ الاْمُورِ الْمُفْتَرَضَةِ اِیضا اِنَّمَا یُفْعَلُ لِلْحَیَاءِ فَاِنَّ کَثَیِرا مِنَ النَّاسِ مَنْ لَوْلاَ الْحَیَاءُ لَمْ یَرْعَ حَقَّ وَالِدَیْهِ وَلَمْ یَصِلْ ذَارَحِمٍ وَلَمْ یُؤَدِّ اَمَانَةً وَلَمْ یَعِفَّ عَنْ فَاحِشَةٍ اَفَلاَ تَرَی کَیْفَ وَفَّی لِلاْنْسَانِ جَمِیعَ الْخِلاَلِ الَّتِی فِیهَا صَلاَحُهُ وَتَمَامُ اَمْرِه؛اگر حیا نبود، حرمت مهمان نگاه داشته نمیشد، و به وعدهها عمل نمیشد، و حاجتها برآورده نمیشد، زیبایی [و هنجارها] انجام داده نمیشد، و از زشت [و ناهنجاریها] پرهیز نمیشد. حتّی بسیاری از کارهای واجب نیز تنها به دلیل حیامندی انجام میشود. همانا اگر حیا نبود، بسیاری از مردم حقوق پدر و مادر خویش را رعایت نمیکردند، و صله رحم انجام نمیدادند، و امانت را [به صاحبش[ برنمیگرداندند، و نسبت به فحشا عفّت نمیورزیدند؛ پس آیا نمیبینی که چگونه [خداوند] به انسان خصلتی را عطا فرمود که صلاح [دنیا و آخرتش] و کامل کننده آمورش در آن است.»
ویل دورانت درباره حیا مینویسد: «شرم، نوعی عقبنشینی مدبّرانه است.»
3- ادب: مولوی در بیان اهمیت و آثار ادب میگوید:
از خدا جوییم توفیق ادب / بی ادب محروم گشت از فیض رب
بیادب تنها نه خود را داشت بد/ بلکه آتش در همه آفاق زد
معنای ادب: «نگاهداشتن و رعایت شرایط هر چیز؛ و در اصطلاح، ملکهای است در شخص که او را از کارهای زشت باز میدارد. همچنین رعایت کردن حدود هر کسی عبارت است از ادب نسبت بدان کس.»
4- زهد و ساده زیستی: تکلّف گر نباشد خوش/ نتوان زیست / تعلّق گر نباشد خوش توان مرد
زهد و ساده زیستی، شرطی است که خداوند با پیامبران خویش مطرح نموده است؛ همانگونه که در دعای ندبه میخوانیم: «وَشَرَطْتَ عَلَیْهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجاتِ هذِهِ الدُّنْیا الدَّنِیَّةِ؛و با آنها در درجههای این دنیای پست زهد را شرط نمودی.»
5- فرزندآوری و پرورش فرزندان:
توجه و عنایت ویژه حضرت زهرا (سلام الله علیها) به فرزندان و تربیت آنان ضمن بازی:
«اَشْبِهْ اَباکَ یا حَسنُ وَاخْلَعْ عَنِ الْحَقِّ الرَّسَنَ اللّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ وَأَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ ببنت بنَبِيِّكَ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ،يا فاطِمَةُ الزَّهْراءُ، يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ، يَا قُرَّةَ عَيْنِ الرَّسُولِ، يَا سَيِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكِ إِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكِ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا، يَا وَجِيهَةً عِنْدَ اللّهِ اشْفَعِي لَنا عِنْدَ اللّهِ؛»
ایشان در پایان ضمن اشاره به توجه ویژه حضرت به تربیت فرزندان فرمودند: برای تأسی به حضرت باید فکر کنیم حضرت اگر اکنون در جامعه امروزی حضور داشتند چگونه زندگی میکردند؟ چگونه با حوادث اخیر برخورد میکردند؟ آیا شیوه زندگی شان با تجملاتی که امروزه مردم با آن درگیر هستند در زندگی حضرت وجود داشت یا نه؟
