نحوه صحیح مطالعه
چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۱۲:۴۵به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه معصومیه قیدار، نشست علمی_پژوهشی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در مدرسه علمیه خواهران معصومیه قیدار و با همکاری مدارس علمیه حضرت معصومه خرمدره، خدیجهکبری(س) زنجان، الزهرای هیدج و با حضور سرکار خانم اعظم الهی استاد و مشاوره حوزه با موضوع نحوه صحیح مطالعه و نقش آن در شکلگیری شخصیت به صورت حضوری و مجازی در پلتفرم قرار در تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۱برگزار گردید.
الهی سخنان خود را با دعا برای سلامتی و تعجیل در ظهور حضرت ولی عصرعجل الله و متن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی آغاز نمود. ایشان در آغاز سخن گفت: دین اسلام و کلام الهی برای مطالعه و کسب علم یک ارزش ویژه و خاصی قائل است طوری که معجزه خاتم الانبیا(ص) از جنس کتاب است. اولین آیات قرآن نیز؛ امر به خواندن میکند.
ایشان افزود: کتاب نقش هدایت و رستگاری دارد و پیشرفت علمی و فرهنگی جوامع را در پی دارد و ماندگارترین اثری که از یک عالم یا نویسنده یا یک فرد بر جا میماند. همچنین با نقل حدیث از امیرالمومنین (ع) از بحارالانوار گفت: آن کسی که به دنبال مطالعه و علمآموزی نرفته است چه چیزی رابه دست آورده و آن کسی که دنبال مطالعه و علمآموزی رفته است چه چیزی را به دست نیاورده است به شرح آن پرداخت؛ بهترین چیزی که انسان با مطالعه به دست میآورد قرب و معرفت الهی است . همچنین ایشان به آیهی از قرآن استناد کرد، آیا آنهایی که نمیدانند با آنها که میدانند مساویند، توضیح داد منظور از کسانی که میدانند آنهایی هستند که در معرفت الهی قدم برداشته و به این حقیقت دست یافتند، گفته شده با آماری که در کشورهای اروپایی منتشر شده کسانی که مطالعه میکنند نسبت به کسانی که مطالعه ندارند با نشاط هستند و ارتباط گیری بالایی دارد.
ایشان در ادامه راهکارهایی را جهت مطالعه صحیح ارائه داد و گفت: مطالعه درست باعث ورود اطلاعات به حافظه بلندمدت و ماندگاری آن میشود که به پیشبرد بهتر مطالعه و افزایش بازدهی میانجامد.
ایشان در ادامه به معرفی چند کتاب از جمله: گامهای سلوک، نوشته حسن قدّوسی زاده در زمینه خودسازی، حکایت زمستان نوشته سعید عاکف زندگینامه آقای عباس حسین مردی و اتفاقات اسارت در زندانهای عراق و کتابی در زمینه جهاد تبیین با عنوان یک ون شبهه نوشته سیدمحمدحسین راجی پرداخت و در پایان توصیه به مطالعه کتابهای مذکور و همینطور افزایش ساعت مطالعه غیردرسی نمود.
