فرح علمیفرد مدیر مدرسه علمیه خدیجه کبری(علیهاالسلام):
یکی از مهمترین آثار و کارکردهای اربعین، ظرفیتسازی است
سه شنبه ۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۶:۴۳«یکی از مهمترین آثار و کارکردهای اربعین، ظرفیتسازی است. اربعین فرصتی مناسب برای ما ایجاد کرده و یکی از کارهایی که حوزههای علمیه میتوانند در ایام اربعین انجام دهند مسئله تبیین است.»
به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه خدیجه کبری(علیهاالسلام) همزمان با فرارسیدن اربعین حسینی و تشرف خیل عظیمی از مومنان به به کربلا گفتگویی با خانم فرح علمیفرد مدیر مدرسه انجام دادهایم که در ادامه تقدیمتان میگردد:
خانم علمیفرد لطفا بفرمایید به نظر شما کارکردهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آیین پیادهروی اربعین چیست؟
بسماللهالرحمنالرحیم لاحول و لاقوه إلّا بالله العلیالعظیم. در دین اسلام دو اجتماع عظیم داریم: یکی اجتماع مسلمانان در حج و اجتماع عظیم دیگر پیادهروی اربعین است. تفاوت این دو در این است که وجوب حج، مستلزم فراهم شدن شرایطی است؛ برخلاف اربعین که برای وجوب آن به شرایطی نیاز نیست. بر اساس حدیثی از امام حسن عسکری(علیهالسلام) که میفرمایند: از خصوصیات مومنین این است که به زیارت اربعین بروند. از این حدیث متوجه این مسئله میشویم که زیارت اربعین حتما ویژگی خاصی دارد و برای انسانها انگیزهای ایجاد میکند که شیعه بودن خودش را مشخص کند. البته این را باید توجه داشت که علاوه بر شور، شعور نیز باید در خلال این اجتماع عظیم مشاهده شود. بر همین اساس مشاهده میکنیم افرادی که زائر و یا خدام زائرین هستند، رفتاری متناسب با شأن این ایام پیدا میکنند و تاثیرات مثبتی روی همدیگر میگذارند. مانور اربعین به اجتماعی بودن آن است و همین موجب تقویت روحیه اخوت و همدلی میشود و نیز دارای کارکرد سیاسی و اجتماعی نیز میباشد بخصوص در همین پیادهروی اربعین قدرت شیعه را میتوان در مقابله با داعش مشاهده کرد. پس میتوان گفت اربعین در سایه اتحاد شیعیان تشکیل میشود و ما شاهد انسجام تشکیلات بزرگ شیعی در اربعین هستیم.
به نظر جنابعالی ظرفیت حوزههای علمیه خواهران در نقشآفرینی در تمدنسازی پیادهروی اربعین در جهان اسلام چگونه است؟
میتوان گفت یکی از مهمترین آثار و کارکردهای اربعین، ظرفیتسازی است. اربعین فرصتی مناسب برای ما ایجاد کرده و یکی از کارهایی که حوزههای علمیه میتوانند در ایام اربعین انجام دهند مسئله تبیین است که دغدغه رهبری نیز میباشد. اینکه چرا اربعین؟ ضرورت اربعین؟ اعلام تبیین جریان نفوذ و سوالاتی از این دست که نقش حوزهها را در این ایام مشخص میکند. و طلاب باید اطلاعات خود را افزایش دهند و تبیین را وظیفه خود بدانند.
در ادامه گفتگو نیز از خانم زهرا محمدی معاون فرهنگی مدرسه نیز در خصوص ظرفیت حوزههای علمیه خواهران در نقشآفرینی در تمدنسازی پیادهروی اربعین در جهان اسلام سوال پرسیدیم و ایشان گفتند:
قطعا حوزههای علمیه نقش بسزایی در تمدنسازی پیادهروی اربعین دارند از این جهت که یک مرکز علمی-فرهنگی بوده و مبلغات توانمند و اساتید پربار علمی تربیت یافته که اینها پتانسیلهای مثبتی هستند برای تبلیغ و تمدنسازی پیادهروی اربعین. الحمدلله ما شاهد نقشآفرینی حوزههای علمیه خواهران در چند سال اخیر برای مراسم پیادهروی اربعین هستیم که طلاب و مبلغات و اساتید در قالبهای خادمیِ سرپرست موکب و مترجمیِ زبان عربی در هر چه باشکوهتر برگزار شدن مراسم پیادهروی نقشآفرینی میکنند.