کد مطلب: 125616 تعداد بازدید: ۱۴۴

نشست بررسی اولین قیام به خونخواهی سیدالشهدا علیه‌السلام

جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۹:۰۷
نشست بررسی اولین قیام به خونخواهی سیدالشهدا علیه‌السلام (تحلیل قیام مردم سیستان به عنوان اولین قیام پس از حادثه کربلا) با انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی (روی خط تاریخ) و ستاد مردمی نخستین قیام به خونخواهی سیدالشهدا(علیه السلام) و مرکز تحقیقاتی خاتم الاوصیا(علیه السلام) به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم در روز دوشنبه سوم مرداد ماه ۱۴۰۱ساعت ۱۹با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر حیدری نسب ,نویسنده و پژوهشگر حوزه تاریخ اسلام و تشیع و جناب آقای حسن فاطمی راد، دبیر انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی برگزار گرديد.

به گزارش معاون پژوهش مدرسه فاطميه(س)  استاد محمد باقر حیدری‌نسب، اشاره‌اي به سخن مقام معظم رهبري(مدظله‌العالی) كرد و گفت: مقام معظم رهبري(مدظله‌العالی) در مورد مردم سيستان چنين بيان كردند كه مردم سيستان مردمي هستند كه از لحاظ گذشته‌ي تاريخي در بين همه‌ي اقوام ايراني كم‌نظيرند. گذشته‌ي سيستان يك گذشته‌ي بسیار فوق‌العاده و برجسته و درخشاني است.

استاد حيدري نسب در مورد زمان قيام مردم سيستان چنين گفت: فاجعه کربلا ۳۰سال پس از ورود اسلام به سیستان، روی داد. در حالی که مردم بسیاری از نقاط ایران در آن دوره هنوز به مکتب اسلام گرایش نداشتند، هنگامی که خبر شهادت امام حسین(ع) و اسارت دختران رسول‌الله(ص) به مردم سیستان رسید، مردم ولایت‌مدار سیستان در برابر آن موضع گرفتند و به خروش آمدند و در برابر دستگاه جبار یزید دست به قیام زدند.

پژوهشگر تاريخ از زبان استاد دواني چنين گفت: محمدحسین رجبی دوانی، زمان این قیام را حداكثر 2ماه پس از حادثه عاشورا عنوان كرد و افزود: بر اساس نقل‌های معتبر و منابع دسته اول به خصوص كتاب تاریخ سیستان،  مردم سیستان به محض شنیدن خبر شهادت امام حسین(ع) به خون‌خواهی آن حضرت قیام كردند و فرمانروای وقت سیستان كه برادر عبیدالله بن زیاد بود را از شهر اخراج كردند و برای مدتی شهر را در اختیار داشتند. اگر چه اطلاعات بیشتری در این زمینه وجود ندارد اما فضل تقدم در خون‌خواهی امام حسین(ع) به نام سیستانیان ثبت شده است. این قیام نشان‌دهنده ایمان، اعتقاد و اخلاص مردم سیستان به ساحت مقدس اهل‌بیت(ع) به خصوص سیدالشهدا(ع) بود كه توانستند در خفقان به شدت سنگین یزید از جان خود بگذرند و به خون‌خواهی قیام كنند.

استاد محمدباقر حیدری‌نسب در مورد افتخارات مردم سيستان چنين گفت: این قیام مردم سیستان که با عزاداری در سیستان همراه شد، نخستین قیام بعد از واقعه عاشورا است در حالی که قیام توابین سه سال بعد از قیام سیستان و قیام مختار پنج سال بعد از قیام مردم سیستان رخ داد. در منطقه سیستان همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، پیروان اهل بیت(ع) با برگزاری آیین‌های ویژه نظیر مشعل‌گردانی، تابوت‌کشی، شوی(تعزیه)، سینه‌زنی نشسته، سینه‌زنی ایستاده(جوش پاوکا) و نذری(غلورپزی)، به سوگواری می‌پردازند و این‌گونه ارادت خود را به امام سوم شیعیان(ع) و یارانش نشان می‌دهند، به گونه‌ای که با گذشت سده‌ها از وقوع رویداد بزرگ کربلا، عشق و ارادت شیعیان به امام حسین(ع) همچنان پابرجاست و به این رخداد مهم در ابعاد گوناگون توجه می‌شود.

در ادامه نشست استاد فاطمي به مقاله‌هاي مرتبط با قيام مردم سيستان اشاره كرد و گفت: در مورد قيام سيستان پايان‌نامه و مقاله‌هايي نگاشته شده ولي باز جاي كار براي پژوهشگران هست و بايد با برگزاري همايش‌ها و فراخوان مقاله اين كمبود را جبران كرد. نمونه‌هايي از مقاله‌ها را مي‌توان اشاره كرد به زمینه‌های فکری-مذهبی اولین قیام برای خونخواهی امام حسین(ع) در سیستان كه محل نشر آن همایش ملی «پیشرفت پایدار؛ رهیافت تاریخ، فرهنگ و تمدن دارالولایهء سیستان» است.

استاد فاطمي در ادامه به تشريح مقاله پرداخت و گفت: این مقاله درباره اولین قیام برای خونخواهی امام حسین(ع) است؛ قیامی که سیستانیان آن را رقم زدند. این مسئله خیلی مهم است؛ زیرا افتخار اولین خون‌خواهی برای امام حسین(ع) به ایرانی‌ها می‌رسد، حتی قبل از آن‌که توابین و مختار قیام کنند.

در این مقاله سعی شده به چند سوال مهم پاسخ داده شود: اولین سوالی که به ذهن می‌رسد این است که چگونه مردم سیستان اول از همه، در فضای مسمومی که بنیامیه در همه جا ایجاد کرده بود، جرأت کردند و اعتراض خود را به فاجعه کربلا بیان کردند؟ دوم: زمینه مذهبی آنان چه بود که به این وفاداری خاص رسیدند و قیام امام حسین(ع) را درک کردند؟ سوم: چگونه خبر شهادت امام حسین(ع) و یارانش به مردم سیستان رسید و این اعتراض کی برپاشد؟ در این مقاله به شیوه کتابخانه‌ای از منابعی هم‌چون کتاب تاریخ سیستان به تصحیح محمدتقی بهار، کتاب ترجمه تاریخ سیستان از حسن انوشه که جزو منابع دست اول است و منابع دیگری مانند کتاب افتخارات مردان مرد سیستان از علی دوانی، و کتاب چگونگی ورود تشیع و گسترش آن در سیستان اثر محمد شهرکی و کتاب تاریخ ایران باستان جلد 2(سلسله پادشاهی هخامنشیان) اثر رضاتقی بیگلوکه جزو منابع دست دوم است بهره برده‌ایم و مقاله به روش توصیفی-تحلیلی نگاشته شده است.

در پايان استاد محمدباقر حیدری‌نسب به نظر و ابراز لطف مقام معظم رهبري(مدظله‌العالی) به مردم سيستان پرداخت.