جلسه اخلاق در مدرسه علمیه فاطمیه(س) ابهر
چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۲۶:۳۳به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام فاطمی ضمن تبریک به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان و تسلیت ایام شهادت حضرت امیرالمومنین علی ابن ابیطالب(ع) گفت: آن چیزی که در اندیشه ابراهیمی بوده در ماه رمضان برخی ارتباط ویژه داشتند و در ایام ماه مبارک اعتکاف میگرفتند و چرا اعتکاف در ماه رجب رسم شده است در واقع از باب رجاء بوده است و دلیلی برآن وجود ندارد اما برای دههی سوم ماه رمضان دلیل وجود دارد و این شایسته و خوب است و باید باب شود.
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی کلام خودرا با قرائت سوره عصر آغاز کرده و ادامه داد: این سوره کاملا تام و منسجم و کاربردی است این سوره برای فرار از خسران یک راهکار جامع ارائه داده است. قرآن سند ندارد بلکه خود قرآن سند است و مثل خورشید که دلیل برنورانی بودن آن خودش است، قرآن معجزه است و به دلیل جامعیت آن است که آیات اول با قسم و در پناه الوهیت و رحمانیت و رحمیت شروع میکند.
استادحوزه اظهارکرد: خداوند قسم خورده است به عصر و در مورد این قسم چند احتمال وجود دارد اول اینکه منظور از عصر و قسم، قسم به وجود مقدس نازنین حضرت ولی عصر(عج) (که نشاندهندهی انتظار و وجود امام(ع) است) و احتمال دیگر زمان عصر مدنظر است و نمازی که در آن زمان واجب است و اهمیت دعا در زمان عصر و نزدیک بودن به زمان استجابت و روحانیت خاصی دارد نیز میتواند احتمال دیگر باشد.
استاد دانشگاه بیان کرد: این سوره با قسم و با یک جملهی تام شروع شده است (ان الانسان ...) جمله اسمیه با اطمینان و اعتماد گوینده همراه است و با ان آمده و خداوند خیلی تاکید میکند که انسان لحظه به لحظه نیاز به مراقبت دارد و کوچک و بزرگ هم ندارد و ممکن است انسان بلغزد، همهی انسان ها را در برمیگیرد و کسی را مجزا نمیکند و همه در خسران هستند وخداوند در اینجا ضرر را بیان نکرده است.
وی در ادامه فرق بین خسران و ضرر را اینگونه بیان کرد: فرد در ضرر سود نمیبرد اما اصل سرمایه از بین نمیرود اما در خسران فرد هم ضرر میکند و اصل سرمایه هم ازبین میرود.
استاد حوزه گفت: انسان پدیده بسیار پیچیده است و خداوند به آن افتخار میکند فقط در خلقت انسان خداوند به خود تبارک الله احسن الخالقین گفته است حرکت انسان از اسفل السافلین به اعلی علیین است و این اختیارخود انسان است که چگونه انتخاب کند تمام انبیاء هم به نبوت و امامت میرسند حتما با آزمایش و امتحان بوده است و بعد از آزمایش به انبیاء هم فرصت انتخاب داده شده است.
ایشان در آخر بیان کرد: هر چقدر فرد در بوته آزمایش قرار گیرد خالص میشود زیرا در طبیعت هیچ چیز ناخالصی وجود ندارد، هر چند بشر نیز ناخالصی دارد و اگر انسان در مسیر خسران قرار بگیرد به ناخالصیها بیشتر نزدیک میشود. آیات قرآن نزول حال و امروز هم است و به قول بزرگان تمام نشدنی است و رابطه بین عرش و فرش است

