مراسم سومین شب قدر در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) زنجان
چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۷:۵۱به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه الزهرا(س) زنجان، در سومین شب قدر، ویژه برنامهای به همین مناسبت برای طلاب و عموم مردم در مدرسه علمیه الزهرا "س" برپا گردید.
در آغاز مراسم مدیر مدرسه، سرکار خانم اسمعیلیان سخنان خود را با موضوع توبه و با آیه زیر آغاز کرد:
وَعَلَى الثَّلَاثَةِ الَّذِينَ خُلِّفُوا حَتَّىٰ إِذَا ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنْفُسُهُمْ وَظَنُّوا أَنْ لَا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَيْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ
بر آن سه تن باز ماندند. تا آنکه زمین با همه پهناوری بر آنها تنگ شد و بلکه از خود دلتنگ شدند و دانستند که از خدا جز به او ملجأ و پناهی نیست، پس خدا بر آنها باز لطف فرمود تا توبه کنند، که خداوند بسیار توبهپذیر و مشفق و مهربان است.
خانم اسمعیلیان ضمن اشاره به ارزشمندی شبهای قدر گفت: در آموزههای دینی اعم از قرآن و روایات بر مساله توبه تاکیدات قابل توجهی وجود دارد. این تاکیدات در تقارن با شبهای قدر بیشتر نیز میباشد. باید دید که توبه به چه معناست؟ توبه در زبان عربی به معنی بازگشت است و در اصطلاحات اسلامی، به معنی بازگشت از گناه به سوی خداوند است.
حال لازم است در معنای گناه توجه شود باید بدانیم گناه چیست؟ در فراز دیگر ایشان به گستره گناه اعم از حقالناس و حقالله درباره گناه بیان داشت: گناه چه به صورت ترک فعل که در انجام واجبات صورت میگیرد یا به صورت فعل در منهیات الهی صورت میگیرد، قطعا دارای اثرات قابل انکاری میباشد. البته گناه در مرتبه الهی و شئون الهی تاثیرگذار نمیباشد بلکه بر عاصی و گناهکار موثر است و قطعا برای او لطمه و خدشه است و یکی از این لطمات تخریب رابطه عبد و مولا ست که این امر در استمرار موجب سقوط از مرتبه عبودیت تا طغیان خواهد بود.
ایشان در بخش دیگری به آیات و روایات اشاره کرد: شب قدر شب نزول قرآن است که در این شب چراغ هدایت بشر در اختیار قرار گرفته است. قرآن مجموعهی قوانینی است که موجب رستگاری میشود. همچنین در قرآن به مومنین بشارت پاداش نیک داده شده و به متخلفین وعده عذاب الهی. خوب حالا اگر کسی پایش لغزید و خطایی کرد را ه اصلاح و بازگشت دارد یا خیر.
سپس ایشان به بیان شان نزول آیه 118 و جاماندگان از غزوه تبوک پرداخت و بیان کرد: پیامبر اسلام(ص) برای غزوه تبوک فراخوان دادند. سه تن از مسلمانان در اثر اقبال به دنیا و سختی جنگ از جنگ اعراض نمودند. البته رویگردانی ایشان به واسطهی نفاق و یا کفر نبود و صرفا سستی و اهمال داشتند و سپس هم پشیمان شدند. وقتی بازگشتند جهت عذرخواهی نزد پیامبر(ص) رفتند. پیامبر(ص) نه تنها اعتنایی به ایشان نکرد بلکه از بقیه هم خواست که از اینان روی گردانند. اینان به یکدیگر مىگفتند: کار ما به جایى رسیده که احدى با ما سخن نمىگوید و اعتنائى نمىکند. حدود چهل روز و اندى و بنا به اقوالی قریب یک سال بر آنها گذشت و دائم در تضرع و زارى بودند با این ترتیب گذراندند. سپس ایه 118 سوره توبه نازل شد و توبه ایشان پذیرفته شد.
در ادامه ایشان با اشاره به فرصت ویژه شبهای قدر و استفاده از مراتب توبه با توجه به آیه به لزوم توجه به گناه بودن اعمال و پذیرش خطا و عذاب وجدان داشتن به گونهای که وَضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنْفُسُهُمْ اتفاق بیفتد و انسان به جز خداوند پناهگاهی نبیند را جهت توبه و استغفار مورد تاکید قرار دادند.
در ادامه به مرتبه دوم یعنی يأس از همه جا و همه کس میباشد که زمينهساز توبه و توجّه به خداست. لا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ میباشد و و در این هنگام است که تنها إِلَّا إِلَيْهِ گرچه من الله است اما باز الی الله است. درک این مرتبه بسیار ارزشمند خواهد بود.
نکته قابل توجه این است که انسان بداند توفيقِ توبه نيز عنايت الهى است. «تابَ عَلَيْهِمْ» تا انسان توفيق پشيمانى و عذرخواهى و توبه پيدا كند، «لِيَتُوبُوا» در این مرحله است که عزم و اراده جدی جهت توبه لازم است. همين كه توبه كرد، باز خداوند توبهى او را مىپذيرد. در«إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ»
ایشان در ادامه بیان داشت: شب قدر یک فرصتی است و بستگی دارد ما انسانها، چگونه از این فرصتها استفاده کنیم. اگر بخواهیم موارد را برشماریم سه مورد را می توان در اولویت قرارداد: 1. قرآن به عنوان چراغ هدایت و دستورالعمل زندگی، 2. اهمیت به تقدیر توبه از گذشته برنامهریزی برای آینده، 3.توجه به سیره معصومین(ع) به ویژه در این شبها توجه به حضرت امیرالمومنین(ع).
در پایان ایشان ضمن جمعبندی سخنانشان گفت: خداوند این فرصتها را قرار داده است باید مورد استفاده انسان قرار گیرد و زمینه رشد و تعالی خود را فراهم کند، به ائمه معصومین(ع) توسل کند. توبه واقعی کند تا بخشوده شود، قرآن را به سرکند و خود را در پناه قرآن قرار داده و واقعا زندگی خود را قرآنی بکند و خود را مشمول رحمت و برکت و آثار معنوی قرآن قرار دهد.
.ایشان دقایقی را به رثای حضرت امیرالمومنین (ع) پرداخته و با دعا سخنان خود را پایان داد