برگزاری جلسه اول دوره تفسیری رمضانه
پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۴۲:۲۶به گزارش معاون پژوهشی مدرسه علمیه فاطمیه(س) استاد محمد مصطفی اسعدی در جلسه اول آیه ۲۱۹ سوره بقره مورد بررسی قرار داد و گفت: ((يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ )) از تو درباره مشروب و قمار سوال می کنند قُل، بگو نکته دارد،که هر رهبر و عالم دینی فقط وظیفه ی بیان دین و یافته های علنی خودش را ندارد بلکه وظیفه دارد نسبت به شبهات مردم و مسائل روز پاسخ بدهد پس عالمتر از قرآنی، عالمی است که نسبت به شبهات مردم دغدغهمند باشد، عالم ساکت، جامعه شناس ساکت، هر چقدر هم دانا و دانشمند باشد دردی از جامعه دوا نمیکند دانای ساکت در قاموس مردود است.
استاد اسعدی در رابطه با چگونگی پاسخگویی افزود: ((يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ ۖ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ)) بگو در این دو کار گناه بزرگی است و منافعی هم برای مردم است، إثْمٌ که به معنی گناه است در اصل به معنی عقب افتادن و کند شدن است گناه انسان را از معنویت، عقلانیت، امنیت و پیشرفت عقب می اندازدنکته این است قرآن وقتی از محرمات قطعی صحبت میکند، واقع نگرانه صحبت میکند، علاوه بر حقایق اخروی، واقعیات دنیوی را هم در نظر میگیرد شراب و قمار منافعی هم دارند ولی وزنه گناه سنگین تر است(إِثْمُهُمَا أَكْبَرُ )
استاد دانشگاه در ادامه افزود: بسیاری از چالشهای اجتماعی نظیر تصادف ها، خیانتها و جنایتها در شرایط مستی اتفاق میافتد این بیان پاسخ بینالمللی قرآن در بیان ناهنجاری هست پس در پاسخگویی باید به این نکات توجه کرد:1.پاسخگو باش ۲.واقع نگرانه ۳.آسیب اخروی و دنیوی هر دو روشن شود۴ .فرا دینی پاسخگو باشد لذا قرآن بعد از این مقایسه نتیجهگیری عقلانی را بر عهده مخاطب میگذارد.
وی در پایان سخنان خود گفت: نکته فرهنگی مهمی که این آیه در جهاد تبیین دارد این است که مراقب باشید که کاسبان گناه، تاجران حرام در جهت منافع خود فضایی ایجاد نکنند که مردم از ضررهای بزرگ گناه غافل شوند و چشم سطحینگرها فقط به منافع و لذتهای کوچک باشد باید فضایی ایجاد شود که گناه کار وقتی گناه میکند بداند ضرر بیعقلی میکند نه اینکه با افتخار گناه کند و نفهمد که دارد ضرر میکند و در حال جهل مرکب گناه کند.