کد مطلب: 119653 تعداد بازدید: ۱۲۸

یادگیری در کودکی همانند حکاکی روی سنگ

پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۴۸:۴۵
خانم علمی‌فرد: «تربیت فرزندان عزتمند و عفیف، حاصل جهان‌بینی توحیدی و نگاه عزتمندانه اولیاء و مربیان و متولیان تربیتی می‌باشد»

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی نورالزهرا(سلام الله علیها)، مدیر موسسه خانم علمی‌فرد در جمع دانشجویان و کارکنان دانشگاه فرهنگیان (پردیس الزهراء(سلام الله علیها)، استان زنجان حضور پیدا کرد و بیانات ارزشمندی در حوزه‌ی تعلیم و تربیت به حضار در جلسه عرضه داشت. ایشان ضمن تقدیر از مقام شامخ معلم و اشاره به جایگاه حساس و تاثیرگذار معلم گفت: "تربیت یک انسان مراحل و مقدماتی دارد که بدون طی آن هرگز تربیت صحیحی صورت نخواهد گرفت و حاصلی جز ناهنجاری‌ها نخواهد داشت. ما برای اینکه به اصول صحیح تربیتی دست پیدا کنیم و آن را با جان و دل به فرزندان این جامعه که امانت‌های الهی هستند منتقل کنیم نیاز داریم که آن را در بزرگان دین خود جستجو کنیم و شیوه‌های آنان را الگوی خود قرار دهیم.

ایشان در ادامه افزود: شیوه تربیتی حضرت زهرا(سلام الله علیها)،در تفکر و منش و رفتار بهترین گزینه برای ماست در واقع اصل است  چون کار ما در هر زمانی تربیت است، یا تربیت را در زمان کودکی میگیریم و بعد آن را در هر زمان و جایگاهی با نقش تربیتی که داریم به نسل بعدی منتقل می‌کنیم، چون همسر هستم مادر هستم معلم هستم و در تمامی آن‌ها نقش تربیتی دارم و خداوند این مسئولیت و نعمت و این امانت را به ما داده و انسان‌هایی که خلق کرده تربیتشان را به عهده ما گذاشته است.

خانم علمی‌فرد در ادامه تصریح کرد: آشنایی با شیوه‌های تربیتی حضرت زهرا(س) در تمامی ابعاد آن، چه فردی و چه خانوادگی و چه اجتماعی اثرات بسیار شگفت‌انگیز خود را دارد زیرا ما بر این اعتقادیم که معصومین(علیهم السلام) حجت خدا بر انسان‌ها هستند و درواقع انسان کامل‌اند و حضرت زهرا(سلام الله علیها)، که ام‌الائمه است هم معصوم و هم انسان کامل است پس وقتی کامل است همه ابعاد زندگی او باید کامل‌ترین باشد و در تمام ابعاد، چه مسائل شخصی، اجتماعی، عبادی و چه علمی نمونه و الگو خواهد بود.   

ایشان در ادامه بیان داشت: ما به دو بعد از ابعاد تربیتی حضرت زهرا(سلام الله علیها)، و دو مصداق از مصداق‌های تربیتی حضرت زهرا(سلام الله علیها)، می‌پردازیم و در شیوه‌های تربیتی حضرت زهرا(سلام الله علیها)، در بعد تربیت فرزند به ترغیب به عبادت و تساوی در تربیت و تربیت عزتمندانه(عزت‌بخشی) و ارزشمندی در افراد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

خانم علمی‌فرد در ادامه اظهار داشت: یکی از مسائل مهم تربیتی در نگاه همه انسان‌ها سبک زندگیست، سبک زندگی ریشه در اندیشه افراد دارد و مبنای اعتقادی، اندیشه است. انسان‌هایی که در غرب هستند روش‌هایی دارند و زندگی‌های آن‌ها براساس روش‌هایی‌ست ولی ما نمی‌توانیم این سبک را سرزنش کنیم زیرا او بر اساس اندیشه و تفکر خود این سبک از زندگی را انتخاب کرده و لازمه‌ی آن یک سری رفتارهایی‌ست که در عمل آن‌ها دیده می‌شود.  ولی من وقتی می‌گویم سبک زندگی فاطمی و شیوه زندگی فاطمی، لازمه‌اش اینست که من اولا با مبنای اعتقادی حضرت زهرا(سلام الله علیها)، آشنا باشم و با نگاهش به جهان(یعنی جهان بینی او) آشنا بشوم زیرا براساس آن، رفتار و عمل کرده، بنابراین باید ببینیم نگاه حضرت زهرا(س) به زندگی چگونه است ؟

ایشان در ادامه ضمه اشاره یه جهان‌بینی و مکتب توحیدی تصریح کرد: من باید نوعی از جهان‌بینی را به کودک و نوجوان بدهم که با آن، تفکر و اندیشه خود را در راستای آن جهان‌بینی به کار گیرد و رفتار متناسب با آن را در پیش گیرد. مشکل عمده خانواده‌های امروزی اینست که خانواده متدین هستند ولی فرزند با او همسو نیست و متاسفانه یکی از عوامل این اتفاق آموزش و پرورش است زیرا به مرور آن بینش و جهان‌بینی توحیدی که در دین ما بود از آموزش‌ها کنار رفت و متاسفانه به جای اینکه معلمان را آموزش بدهند و مبانی اعتقادی را خوب منتقل کنند که از این طریق به دانش‌آموزان منتقل بشود و یاد بدهند تا دانش‌آموزان را با یک جهان‌بینی و بینش توحیدی آشنا کنند و با این تفکر و نگرش رفتار کنند ولی متاسفانه آن را حذف کردند معلم دینی بی‌سواد نتوانست مبانی اعتقادی را به دانش‌آموز آموزش دهد چون خود او در این زمینه نقص داشت و به همین دلیل دانش‌آموز خسته شد اولیا خسته شدند و فقط صرفا گفتند یک نمره‌ای لحاظ شود تا این ماده درسی به پایان برسد.

خانم علمی‌فرد در ادامه به جایگاه بسیار کلیدی و حساس معلمین اشاره نمود و گفت: در حال حاضر جایگزین کتاب دین و زندگی، هدیه‌های قرآنی‌ست که در آن باید و نبایدهایی وجود دارد که تا زمانی که مبنای اعتقادی  در فرد درست شکل نگرفته و به این باید و نباید اعتقادی پیدا نمی‌کند، این روش ممکن است تا پایان سطح ابتدایی کاربرد داشته باشد ولی پس از آن کارایی خود را از دست می‌دهد.

ایشان در ادامه تصریح کرد: همه ما موظف هستیم نسبت به این امانت‌ها (دانش آموزان) که به دستان ما سپرده شده برنامه تربیتی داشته باشیم و به نحواحسن تربیت کنیم و حتما در دانشگاه فرهنگیان روی مبنای اعتقادی معلمان برنامه‌ریزی شده و کار می‌شود و نگاه جهان‌بینی عمیقی را به معلمان عزیز می‌دهند که بعدها به دانش‌آموزان منتقل کنند پس باید و نباید اصلا جواب نمی‌دهد چون هنوز مبنا عقیدتی و توحیدی درست نشده است.

مدیر موسسه آموزش عالی نورالزهرا(سلام الله علیها)، خانم علمی‌فرد در ادامه گفت: وقتی دانش‌آموز از معلم می‌پرسد که چرا باید الگوی من حضرت زهرا(س) باشد، من معلم باید بتوانم به این پاسخ بدهم و تبیین کنم. همان‌گونه که حضرت رسول(ص) فرمود: "انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ..." این قرآن که پیامبر(صلی الله علیه وآله) در نزد ما به امانت گذاشتند جاودانه هست و تا ابد هیچ تغییر و تحولی در آن نیست و اگر قرآن جاودانه هست اهل‌بیت هم، عِدل قرآن هستند. یعنی اینکه همراه با قرآن که جاودانست اهل بیت و سخنان اهل بیت هم جاودانه است و حضرت زهرا سلام الله علیها)، اگر 1400سال پیش سخنی گفته و اندیشه‌اش را بیان کرده جاودانه است و همین الان و در هر زمانی کارساز و راهگشاست. و زمانی که حضرت رسول(صلی الله علیه وآله) گفتند: فاطمه جان حضرت جبرئیل الان کنار من است و می‌گوید فاطمه هرچه می‌خواهد بخواهد ما اجابت می‌کنیم، ایشان در پاسخ گفتند: یا رسول الله لذتی که از خدمت به حضرت حق می‌برم مرا از هر خواهشی بازداشته. این سخن حضرت زهرا(سلام الله علیها)، یعنی من از اینکه مورد توجه خدا هستم برایم کافیست. و این سخن گهربار ایشان برای تمام قرن‌ها کفایت می‌کند زیرا نسخه‌ای که ایشان به آن عمل می‌کند جاودانه است و من در حال حاضر بعد از 1400 سال می‌توانم به آن نسخه عمل کنم و اگر در کاری تلاش کردم ولی نتیجه‌ی دلخواه را ندیدم باید به این نسخه رفتار کنم مثلا اگر تلاش من در امتحان دیده نشد و  نمره کم گرفتم غصه نمی‌خورم و اگر تلاش کردم و غذای خوب درست کردم و همسرم ندید غصه نمی‌خورم چون نسخه‌ی حضرت زهرا (سلام الله علیها)، اینجا کاربرد دارد و خدا می‌بیند و آن را ثبت می‌کند. بنابراین اگر خودت را تربیت کردی‌ و نگاهت این‌گونه شد دیگر هر کاری برای تو آسان می‌شود.

ایشان در ادامه افزودند: هرکس به اندازه شعورش و فهمش می‌تواند مانند ایشان باشد و راه ایشان را برود، معلمان باید فرزندانی تربیت کنند که اولا عزیز باشند یعنی تن به هر کاری نمی‌دهند یعنی هر انسانی که تربیت عزتمندانه داشته باشد به کار پست تن نمی‌دهد. یعنی حاضر نیست خود را برای مادیات به هر ذلتی بیندازد. و در برابر هر ظالمی که دیگران را به خدمت می‌گیرند سر فرود نمی‌آورد. وظیفه من معلم اینست که انسان‌هایی را تربیت کنم که کار ذلیلانه نکند. الان دختران و پسرانی که در جامعه رفتارهای هنجارشکنانه انجام می‌دهند قطعا نتیجه عدم تربیت صحیح است.

 درست است که در مسیر تربیت معلم علت تامه نیست ولی قطعا و حتما یکی از علل مهمی‌ست که در به وجود آمدن این بحران نقش داشته است. معلمانی که برای آموزش ابتدایی هستند مانند اینست که چیزی در ذهن کودک حک می‌کنند. بنابراین سعی کنید بهترین چیزها را در ذهن بچه‌ها حک کنید تا در قیامت حاصل آن را ببینید زیرا یادگیری در کودکی مانند حک کردن روی سنگ است که از بین نمی‌رود و بهترین حک زمانی است که من مهارت آن را در خودم داشته باشم.