کد مطلب: 119331 تعداد بازدید: ۱۹۱

حلقه‌های تربیتی

چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۰۷:۴۵
راه‌اندازی حلقه‌های تربیتی، راه علاج تربیت شبکه‌ای و منسجم تربیتی در حوزه‌های علمیه است.

به گزارش معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان زنجان، نشست مجازی با موضوع تبیین حلقه‌های تربیتی در مدارس علمیه،  با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان و حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی، مدیر کل امور تهذیبی و پرورشی حوزه‌های علمیه خواهران کشور و سرکار خانم مسیبی، رئیس اداره تربیت اخلاقی و سبک زندگی اسلامی در تاریخ 7 بهمن 1400 با شرکت کلیه مدیران و سرپرستان و معاونین فرهنگی، پژوهشی و آموزشی مدارس علمیه استان برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین آرش رجبی در نشست مجازی در جمع مدیران و معاونین مدارس علمیه استان زنجان برنامه حلقه‌های تربیتی را تشریح کردند.  

مدیر کل امور تهذیبی و پرورشی حجت‌الاسلام رجبی مساله تربیت را در قالب یک  کار تشکیلاتی اثرگذار دانست و افزود: در جامعه ایمانی و اسلامی کار جمعی و تشکیلاتی یکی از ضروریات است نسبت به امر تهذیب هم نیازمند کار جمعی و تشکیلاتی هستیم. اگر چه نیازمند ساختار و اداره خاص نیست بلکه یک امر همگانی است. همه موظف هستند که با ساختن شبکه تربیتی اهتمام به کار تربیتی داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی به جایگاه مهم مدیران و کادر مدارس در مساله تربیت طلاب پرداخت و ادامه داد: کار تهذیبی، مقدم بر تربیت است. یعنی خودسازی به عبارتی باید هر کسی اول به خودش بپردازد و خودبان باشد و علیکم بانفسکم باشد و سپس در ساحت‌های مختلف خودش را تربیت کند. هرچه در عرصه تهذیب موفق باشد در عرصه تربیت هم موفق می‌شود. تهذیب نفس از همه چیز بالاتر است. مدیران، اساتید و کادر و مبلغ  نقش تربیتی دارند و از ابتدا حوزه‌ها مسئولیت تربیت را به عهده دارند. و البته عمده کار تربیتی در حوزه‌ها به خاطر مواجهه مستقیم با طلاب بر عهده مدیران مدارس است.

ایشان با اشاره به ضرورت برگزاری جلسات اخلاق هفتگی، راه‌اندازی حلقه‌های تربیتی مورد تاکید قرار دادند و تصریح کردند: جلسات موعظه محور یکی از برنامه‌های تربیتی مدارس است که تربیت‌کننده طلاب نیست بلکه در نهایت الامر این جلسات ممکن است در شخص یک دغدغه‌ای ایجاد کند که موجب شود طلبه به دنبال نقطه‌ای باشد. اما آنچه در این مساله مهم است این است که در انتخاب استاد باید بخیل باشیم. ممکن است برخی از اساتید بزرگوار سخنگوی اخلاق باشند اما استاد اخلاق نباشند. استاد اخلاق درمانگر و تربیت‌کننده است.

مدیر کل امور تهذیبی و پرورشی حوزه‌های  علمیه خواهران، ساحت‌های مختلف و کارکرد حلقه‌های تربیتی را تبیین کردند و تاکید داشتند: حلقه‌های تربیتی درواقع کار شبکه‌ای دقیق بین مدیر و طلبه است. هر فضای آموزشی یک حلقه تربیتی است. حلقه‌های تربیتی شناخت را به طلبه منتقل می‌کند و اهداف شناختی، عاطفی و رفتاری را تامین می‌کند. در برنامه حلقه‌های تربیتی ساحت‌های مختلف مانند عقلانی، عبادی، جسمانی، خانوادگی، تربیتی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در نظر گرفته شده که بنا است یک آموزش منسجم و منظم و یکدستی را ارائه کند. این حلقه‌ها متناسب با پایه و سطح علمی و روحی افراد ارائه خواهد شد و سطوح انجام کار در هر ساحتی متفاوت از سایر ساحت‌ها خواهد بود.