کد مطلب: 118021 تعداد بازدید: ۲۱۳

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دیرباز به مناسبت شهادت حاج قاسم سلیمانی و ایام فاطمیه

پنجشنبه ۱۶ دى ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۳۶:۵۸
حجت‌الاسلام دیرباز: گستره‌ی فعالیت فرهنگی حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار وسیع بود و حاج قاسم هم در جبهه فرهنگی مرزها را شکافت و در جغرافیای ایران محدود نشد.

در تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۰، حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با حضور در حوزه علمیه حضرت خدیجه‌کبری سلام‌الله‌علیها‌، با دو موضوع "حاج قاسم و جایگاه زن در تمدن اسلامی" سخنرانی کردد.

ایشان با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد و تسلیت ایام فاطمیه و شهادت حاج قاسم سلیمانی، در ابتدا موضوع سخنرانی خود را در دو بابِ : نکاتی راجع به حاج قاسم و جایگاه زن در تمدن اسلامی عنوان کردد.

حجت الاسلام دیرباز گفت: حاج قاسم علاقه‌ی ویژه‌ای به حضرت زهرا‌ سلام‌الله‌علیها داشت؛ و این حاکی از یک ویژگی مهم است و آن ویژگی بصیرت است. (چرا که همه‌ی امامان برای ما حجت هستند ولی حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها برای خود امامان حجت است؛ قصه‌ی کربلا توانست عظمت عصمت پیامبر صلوات‌الله‌علیها را برساند اما فاطمیه، ریشه‌ی کربلا را نشان داد. و کسانی (مثل حاج قاسم) که به حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها و زندگی‌اش علاقه‌مند می‌شوند به راحتی نقطه‌ی انحراف تاریخ را تشخیص می‌دهند.)

شاید حاج قاسم ریشه‌های انحراف را در فاطمیه دید و تنها مدافع ولایت را حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها یافت و لذا علاقه‌ی خاصی به این بزرگوار داشتند. گستره‌ی فعالیت فرهنگی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بسیار وسیع بود و حاج قاسم هم در جبهه فرهنگی مرزها را شکافت و در جغرافیای ایران محدود نشد. حاج قاسم با دیدن صحنه‌هایی دلخراش در جنگ، هر ثانیه گذشتن از خوابش را مساوی با زنده ماندن یک انسان می‌دید و وجودش را تماماً وقف خدا کرد.

ایشان در ادامه به موضوع دوم سخنرانی خود پرداخت و نگاه کاربردی به حضرت فاطمه زهرا‌ سلام‌الله‌علیها را برای طلاب واجب‌تر دانست، و با اشاره به تاریخ گفت: روزی که مردان مهاجر و انصار در خانه‌هایشان خزیده بودند فقط عده‌ای از زنان توانستند به عیادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها بروند و صحبت‌های ایشان را به دیگران برسانند. و بعدا هم حرف‌های ایشان توسط حضرت زینب سلام‌الله‌علیها بود که قصه‌ی کربلا را به اوج رساند. در واقع زن‌ها پیچ‌های تاریخی مهمی را رقم زدند و تاریخ را تغییر دادند.

وی در ادامه‌ی صحبت هایش به شرح واژه‌ی تمدن پرداخته و افزود: تمدن (یعنی تاثیر یک موضوع در تاریخ بشر) چگونه به وجود می‌آید؟ در تاریخ اگر نگاه کنیم یک زمانی اسلحه توانسته این کار را بکند، اما در زمان حال فقط فرهنگ می‌تواند تمدنی نوین را رقم بزند. و فرهنگ هم جز با نهادینه کردن باورهایی در زمینه‌های مختلف جلو نمی‌رود. غرب، در پیشروی فرهنگ خود؛ نقش زن را خیلی پررنگ کرد و با شعارهایی تو خالی زن را به عنوان کارگر ارزان به خیابان کشاندند و با حل مشکل نیرو؛ به تبلیغات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و... با استفاده از زن پرداختند و از این طریق باورهای خود را به جامعه تزریق می‌کنند.

 

ایشان در ادامه به شبهه‌ای درمورد حجاب پاسخ دادند که کسانی که می‌گویند به جای بولد کردن حجاب و دو تار موی زن، به مسائل اقتصادی برسید؛ نمی دانند که کسی که حیا ندارد در واقع دین ندارد و این حجاب و حیا در عرصه های مختلف تاثیر گذار است... دزدی یک جرم است در یک بعد؛ ولی در بی‌حجابی خیلی از ابعاد مهم جامعه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. دشمنان حتی برای کنترل جمعیت یا ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی و... هم زن را هدف قرار می‌دهند.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز به بیان راه حل برای این مشکلات هم پرداخت و گفت: یک مسئله، مسئله‌ی انگیزشی است و زنان می‌توانند انگیزه‌ی خوبی برای ثبات یا پیدا کردن فرهنگ دینی باشند. مثل خطبه‌های حضرت زهرا و حضرت زینب سلام‌الله‌علیهما و بقیه‌ی زنان بزرگ تاریخ که در فکر و جهت‌دهی مردان ایفا کردند. و در این زمینه نقش طلبه‌ها پررنگ‌تر است و اتفاقا مغرضان، روی مشکلات طلاب مانور بیشتری می‌دهند. حضور طلبه؛ لباس پوشیدنش؛ رفتارش؛ خانواده‌اش؛ بیرون رفتنش؛ خریدش حتی راه رفتنش تبلیغ است و مورد توجه و ارزیابی همه‌ی مردم و طلبه باید خیلی دقت داشته باشد. و در اینجا سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها الگوی خوبی است، آنجا که پیامبر صلوات‌الله‌علیه، با سوالی حکیمانه از حضرت علی علیه‌السلام می‌پرسد: فاطمه چگونه زنی برای توست؟ و حضرت علی علیه‌السلام هم در پاسخی حکیمانه می‌گوید: اگر زهرا در خانه‌ی علی باشد؛ علی اطاعت کن خوبی برای خدا می‌شود.

ایشان در انتها با ذکر مصیبتی از حضرت زهرا سلام الله علیها، جلسه را به پایان رساند.