برگزاری کارگاه آموزشی و مشاوره
چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۷:۰۴
کارگاه پاسخگویی به مسائل اجتماعی زنان با رویکرد دینی – حقوقی همراه با
خدمات مشاوره روانشناختی مثبتگرا به زنان در مدرسه علمیه خدیجه کبری (علیهاالسلام) برگزار شد.
سرکار خانم بیات منفرد مشاور مدرسه علمیه خدیجه کبری (علیهاالسلام) در این کارگاه که با هدف واکاوی و ارائه راهحل برای مخاطبینی که به دلایل شرایط زندگی دچار مشکلات روحی از جمله افسردگی و موارد اینچنینی بودند، تشکیل شده بود به سخنرانی پرداختند.
ایشان درباره روانشناسی مثبتگرا یا همان روشهای بهتر زندگی کردن سخنانی ارائه دادند و گفتند که ما در طول زندگی باید از هیجانات مثبت استفاده کنیم:
1. شادکامی واقعی و زیانهای مادیگرایی: روانشناسان مثبتنگر معتقدند انسانهایی که درگیری، غم و عصبیتها را ندارند، شادکام هستند و نسبت به دیگران مزایایی دارند از جمله: اجتماعیترند، نیکوکارترند، فعالترند، ذهن باز دارند، محبوبیت دارند و مدیران موفق هستند. در مقابل افرادی که مادیگرا هستند رضایت از زندگی پایینی دارند و دچار انواع بیماریها و اختلالات هستند. یکی از دلایلی که مادیگرایی باعث خوشبختی نمیشود این است که فرد با مقایسه خود و دیگری وقتی میبیند به آرزوهای بزرگ خود نمیرسد دچار افسردگی و استرس میشود.
۲. شادیهای حسی: برای بهتر زندگی کردن بهتر است شادیهای حسی خود را افزایش دهیم. از جمله راهکارهای نشاط بیشتر:
راه رفتن، خوردن، آشامیدن، خواندن، نگاه به سبزه و طبیعت، لمس و نوازش بچهها، شوخطبعی به دور از افراط و تفریط، دقت در پیرامون و اطراف خودمان و نگاه عمیق به چیزهای خوب.
۳. خوشبینی: به معنی انتظار رویدادهای خوب در آينده است. ویژگی افراد خوشبین این است که شکستها را درونی و پایدار نمیدانند و تعمیم نمیدهند. اما افراد بدبین شکستها را درونی و پایدار میدانند و تعمیم میدهند.
از جمله راهکار بدبینی این است که فرد خودش را به چالش فکری بکشاند یا برای خود برنامه کوتاهمدت و بلندمدت بچیند و موانع را بررسی کرده و برای آن مسئله راهکار ارائه بدهد..
۴. امید: کسی که امیدوار است توجهش به آینده است، هدفش مشخص و انگیزه، تصمیم و اراده دارد برای عبور از گذرگاهها و معتقد است که راهحل یکی نیست.
۵. شکرگذاری: یعنی پذیرفتن داشتههای مثبت، باور کردن نعمتها و بهره بردن از نعمتها در ابعاد مختلف.
کسانی که که دچار هیجانات منفی مثل افسردگی هستند، تخریب فکری دارند و نعمتها را نمیبینند و قبول نمیکنند.
از جمله راهکارهای حل این مسئله :
۱. نوشتن نعمتها از اول هفته، ۲. هر روز سه نعمت را نوشته و روزی یک نعمت به آن اضافه کرد، ۳. استفاده از یادداشتهای قدردانی از پدر و مادر، معلم، دوست و ...
۶. بخشایش: کسی که دچار هیجانات منفی نیست، به راحتی دیگری را میبخشد. بخشیدن به این شکل که شاید رفتار فرد مقابل را فراموش نکرده، ولی دچار انتقام، کینه و ... نیست.
از جمله راهکار و تمرین برای بخشیدن، نامه بخشش است. فردی که دیگری او را اذیت کرده به یاد آورد و کارهای خود را بنویسد، توجیهات خود را نیز به آن اضافه کند، و خطاهای خود را هم بنویسد؛ همچنین خوبیهای فرد مقابل را بنویسد، در دل تجربههای بد، اتفاقات خوب را هم یادداشت کند. به این فکر کند که اگر ببخشم به نفع خودم است و مینویسد و امضا میکند که بخشیدم و زمانی که دوباره به یاد آن اتفاق افتاد به یاد فرد، صدقه میدهد و کمکم باعث میشود دیگر به این موضوع فکر نکند و باعث آزار خود نشود.
این کارگاه با حضور 20 نفر از بانوان در مکان حوزه علمیه خدیجه کبری(علیها السلام) برگزار شد.
