جهل علمی و شهوت عملی مانع اصلی فهم و درک و بصیرت افراد میشود
پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۳:۲۳
جهل علمی و شهوت عملی مانع اصلی فهم و درک و بصیرت افراد می شود
آخرین جلسه ستاد پذیرش استان با حضور همکاران مدیریت استان در تاریخ 99/12/28 در محل مدیریت استان برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن صادقی مدیر حوزه علمیه خواهران استان ضمن تبریک ایام پربرکت شعبان المعظم و میلاد باسعادت حضرت ابوالفضل العباس ویژگی های برجسته حضرت عباس را تبیین کردند و افزودند:
از ویژگیهای برجسته ایشان سه ویژگی ایشان (پیروی از ولایت، وفاداری به ولايت و بصیرت) است. این سه ویژگی باعث شده ایَشان جايگاه ویژهای در بین شهدای کربلا داشته باشد. در زیارتنامه حضرت عباس(ع) که به نقل از امام صادق(ع) آمده ایشان را تسلیم محض به ولایت دانستند و اینگونه خطاب شده اند: اشهد انک بالتسلیم و التصدیق و والوفا و النصیحه لخلف النبی(ص) . تصدیق درجه بالایی از ایمان است معیار ایمان کامل زمانی است که انسان تسلیم پیامبر باشد.
از آموزههای مهم زندگی حضرت عباس پیروی از ولی امری است که معصوم هست. و نباید به وفاداری حضرت عباس صرفا به عنوان برادری تنزل داد بحث اطاعت محض در برابر ولی مطرح است.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان مطابق مجموع آیات شریفه قرآن کریم انسان را مکلف به اطاعت از جانشینان الهی دانستند و تصریح کردند: در سوره نساء آیه ۶۵" فلا و ربک لا یومنون حتی یحکموک فیما شجر بینهم ثم لایجدوا فی انفسهم حرجا مما قضیت و یسلموا تسلیما ". در سوره مبارکه مائده از ابتدا تا انتها در مجموعه آیات ضرورت تبعیت محض از ولایت موج میزند. این مسأله در تمام برهههای زمانی و حتی در جریان غیبت هم مطرح است و پیروی از امام باید در پیروی از ولایت فقیه تجلی پیدا کند. لذا الگوگیری از حضرت عباس باید در پیروی ما از ولایت فقیه تمثل پیدا کند.
ایشان مطابق روایتی از امام صادق(ع) داشتن بینش عمیق برای تشخیص حق و باطل را از ویژگیهای حضرت عباس را تشریح و ادامه دادند: کان عمنا العباس بن علی نافذ البصیره حضرت عباس بینش عمیق داشتند. بینش حضرت عباس اگر چه در تاریخ به وضوح مطرح نشده ایشان در نوجوانی در جنگ صفین شرکت می کردند و در جریان فتنه های دوران امام حسن (ع) هیچ گونه اخباری مبنی بر مخالفت با امام زمان گزارش نشده. از عوامل فهمی گرفته تا عوامل علمی از ایشان اخباری مبنی بر مخالفت با امامان مطرح نشده است.
تشخیص حق و باطل و تفکیک بین این دو براحتی اتفاق نمیافتد این بینش جز با تسلیم به اهل بیت اتفاق نخواهد افتاد. یعنی تا تنها زمانی که بین انسان و اهل بیت (ع) علقه و گره باشد تشخیص و تعادل در انسان ایجاد می شود.
اگر انسان بخواهد راه مستقلی از اهل بیت انتخاب کند و از ولایت جدا شود قطعا به راه خطا خواهد رفت.
گاهی انسان خود را صاحب نظر میداند و خود را در عرض ولایت میبیند و با اندیشه کوتاه خود راه در فتنهها میجوید این راه همان راه شقاوت خواهد بود. پس برایرهایی از جهل علمی و شهوت عملی انسان باید به ولایت تمسک جوید، بینش به راحتی در انسان پیدا نمیشود و استعدادهای ویژهای را میطلبد. بینش عمیق در پیروی از ولایت و آموزههای ولایت است. چنگ زدن به ولایت انسان را از گرداب خطر و گرداب علمی و شهوت عملی نجات میدهد.